Materiewerken op papier (110x140).
Organische ruimten, 2012/heden.
Een serie abstracte werken, in zwart/wit en grijzen, waarin Koning de natuurlijke vormen als uitgangspunt neemt en waarin de tussenvormen een belangrijke functie hebben.
Mixed media:
- arabisch gom
- structuren d.m.v. (schelp)zand/fijn zand
- graveren in de drager
- pigment (op oliebasis)
- pigment (op oliebasis)
Materie op linnen.
54x71
18,5x32,5
50x70
60x80
70x100
60x80
Materie op papier.
34x47
35x48
33x41
36x55
49x69
35x47
30x49
16x24
16x24
16x24
16x24
38x50
50x57
40x57
44x64
45x57
35x55
40x50
36x54
27x36
36x53
24x34
37x54
48,5x63
49x68
48x64
49x69
49x69
41,5x57,5
Het portret van LILITH, 2008/2010
Alvast een preview uit een nieuwe serie kleurpotloodtekeningen waar Koning mee begonnen is in Mei 2008.
De serie draagt de titel; Het portret van LILITH, de eerste vrouw door God
geschapen voor EVA. Dit volgens de overleveringen, zoals
al de kennis en fantasie van de mens.
De serie draagt de titel; Het portret van LILITH, de eerste vrouw door God
geschapen voor EVA. Dit volgens de overleveringen, zoals
al de kennis en fantasie van de mens.
Koning heeft een aantal portretten laten zien op z'n atelier
tijdens het kunstlijnweekend van 3 en 4 november 2012
tijdens het kunstlijnweekend van 3 en 4 november 2012
Het bruidsvertrek, 2006.
100 kleurpotloodtekeningen waarin Koning het verband legt
tussen het mechanisch en het organisch landschap. In het
allerkleinste rust het allergrootste en andersom, als een rust
en beweging, als deeltjes en golven. "Het bruidsvertrek" is
onderdeel van de installatie "Beweging en rust". De serie is
gereproduceerd en bestaat uit tien boekjes van tien tekeningen.
tussen het mechanisch en het organisch landschap. In het
allerkleinste rust het allergrootste en andersom, als een rust
en beweging, als deeltjes en golven. "Het bruidsvertrek" is
onderdeel van de installatie "Beweging en rust". De serie is
gereproduceerd en bestaat uit tien boekjes van tien tekeningen.
De eenheid der tegendelen, 2000.
Verdeeld over de herinnering, de cyclus, het verlangen, de weerspiegeling en het paradijs laat Koning aan de hand van 40 schilderijen een beeld zien van de mens tussen zijn geboorte en de dood. Deze periode eindigt in een symbiose tussen het mannelijk en het vrouwelijk. Het symbool "vis" komt steeds terug als oud-cristelijk en vruchtbaarheidssymbool. Als uitgangspunt voor de muziek- en videopresentatie koos Koning voor de zangerige weergave van het "mijnen" van de vis en het kanaal/havengebied van IJmuiden.
De beelddrager, 1998.
Een muzikaal verhaal geïnspireerd op de houten beelden van het Müller orgelfront uit de Sint Bavokerk te Haarlem: Wachters in de morgen, wachters in de nacht. Een tableau van 20 panelen vormt het uitgangspunt van deze installatie/performance voor beeld, klank en dans. Uitgevoerd door orgel, slagwerk, piano, zangstem en dansers. Koning realiseerde dit stuk als opening voor de twaalfde editie van de Haarlemse kunstlijn.
Hieronder kunt u het voor orgel gecomponeerde stuk "Mijn" beluisteren, gecomponeerd en uitgevoerd door Koning zelf op het Friedrichs orgel van de Waalse kerk in Haarlem. De muziek is geïllustreerd door beelden van de haven van IJmuiden. Deze beelden zijn gefilmd door Daniel Bouquet.