Beeldend kunstenaar / musicus

-----------------------------

"Het proces van kunst maken, daar gaat het om."



BEELD

Landschap in olieverf: 2018-2019




























Materiewerken op papier (110x140).
Organische ruimten, 2012/heden. 
Een serie abstracte werken, in zwart/wit en grijzen, waarin Koning de natuurlijke vormen als uitgangspunt neemt en waarin de tussenvormen een belangrijke functie hebben.

Mixed media:

- arabisch gom
- structuren d.m.v. (schelp)zand/fijn zand
- graveren in de drager
- pigment (op oliebasis)











Materie op linnen.

54x71

18,5x32,5

50x70

60x80

70x100

60x80



Materie op papier.











34x47













35x48













33x41










36x55













49x69











35x47









30x49










16x24










16x24










16x24










16x24











38x50













50x57










40x57













44x64













45x57













35x55











40x50










36x54











27x36










36x53










24x34













37x54













48,5x63










49x68













48x64













49x69













49x69






41,5x57,5



Het portret van LILITH, 2008/2010

Alvast een preview uit een nieuwe serie kleurpotloodtekeningen waar Koning mee begonnen is in Mei 2008.
De serie draagt 
de titel; Het portret van LILITH, de eerste vrouw door God 
geschapen voor EVA. Dit volgens de overleveringen, zoals 
al de kennis en fantasie van de mens.
Koning heeft een aantal portretten laten zien op z'n atelier 
tijdens het kunstlijnweekend van 3 en 4 november 2012

Het bruidsvertrek, 2006. 
100 kleurpotloodtekeningen waarin Koning het verband legt
tussen het mechanisch en het organisch landschap. In het
allerkleinste rust het allergrootste en andersom, als een rust
en beweging, als deeltjes en golven. "Het bruidsvertrek" is
onderdeel van de installatie "Beweging en rust". De serie is
gereproduceerd en bestaat uit tien boekjes van tien tekeningen.

De eenheid der tegendelen, 2000.
Verdeeld over de herinnering, de cyclus, het verlangen, de weerspiegeling en het paradijs laat Koning aan de hand van 40 schilderijen een beeld zien van de mens tussen zijn geboorte en de dood. Deze periode eindigt in een symbiose tussen het mannelijk en het vrouwelijk. Het symbool "vis" komt steeds terug als oud-cristelijk en vruchtbaarheidssymbool. Als uitgangspunt voor de muziek- en videopresentatie koos Koning voor de zangerige weergave van het "mijnen" van de vis en het kanaal/havengebied van IJmuiden.



De beelddrager, 1998.
Een muzikaal verhaal geïnspireerd op de houten beelden van het Müller orgelfront uit de Sint Bavokerk te Haarlem: Wachters in de morgen, wachters in de nacht. Een tableau van 20 panelen vormt het uitgangspunt van deze installatie/performance voor beeld, klank en dans. Uitgevoerd door orgel, slagwerk, piano, zangstem en dansers. Koning realiseerde dit stuk als opening voor de twaalfde editie van de Haarlemse kunstlijn.

Hieronder kunt u het voor orgel gecomponeerde stuk "Mijn" beluisteren, gecomponeerd en uitgevoerd door Koning zelf op het Friedrichs orgel van de Waalse kerk in Haarlem. De muziek is geïllustreerd door beelden van de haven van IJmuiden. Deze beelden zijn gefilmd door Daniel Bouquet.

Filmpje